Hazırlayan: Sabi VARONMısır`ın mülteci kampı operasyonunda ölenlerin sayısı artıyorCuma günü Mısır polisinin Sudan Mülteci kampına yaptığı operasyonda ölenlerin 27 kişiye ulaştığı bildirildi.
Yusuf BESALEL
Almanya ile özdeşleştirilen Aşkenaz-Alman ve Polonya kökenli Yahudiler. Ortaçağ İbranicesinde Kutsal Kitaptaki adıyla Almanya, Aşkenaz olarak bilinir. Bu ad, ilk kez 9. Yüzyılda belirmiştir. Aşkenazlar aralarında Yidiş dilini konuşur, İbraniceyi telafuzları da Sefaradlarınkinden değişiktir. Adet ve usulleri de Sefaradlarınkinden farklıdır. Aşkenaz Yahudileri, dünya Yahudilerinin %80ini oluştururlar.
Torada Aşkenaz, Noahın (Nuh) oğullarından biri olarak tanımlanır (Tekvin, 10:13). Ayrıca Aşkenaz, Mezopotamyada bulunan bir halkın adı olarak da geçer. (Yermiyau, 51:27). Fakat gerek Talmudik kaynaklar, gerek Amram Gaonun dua kitabı, gerekse Raşi, Aşkenaz tabirini Germania ile bağdaştırırlar
11. yüzyılda eski Karolenj İmparatorluğunun Kuzeydoğu Fransa, Loren, Rhineland gibi bazı kısımlarında yerleşmiş ve özgün bir sosyal ve dinsel yaşam tarzı benimsemiş olan Aşkenazlar, 1050 yılları arasında yaklaşık olarak tüm Fransada, ayrıca İngilterede, Almanyada, İsviçrede, Flaman ülkelerinde ve Kuzey İtalyada cemaatler kurmuşlardı. İngiltereden (1290) ve Fransadan (1306, 1394) kovulduklarında, Orta Avrupada ve Polonyada yerleştiler. Kıyımlar nedeniyle daha da uzaklara dağıldılar. Nitekim Kuzey Afrika ve Türkiye Yahudilerinde dahi "Aşkenazi" soyadına rastlanmaktadır
Orta Çağın Franko-Alman Yahudi cemaatlerinin temel özelliklerinden birisi, dualarla ilgili geleneklerinin Babil Talmudundan ziyade Yeruşalayim Talmudundan kaynaklanmasıdır. Duaların ssıralaması ve sözleri İspanya, Portekiz ve Doğu Yahudilerinkinden hayli farklıdır. Dini ilahiler ve Biblik metinlerinde okunan makamlar da çok değişiktir. 11. yüzyılın Mazhor Vitry ve 18. Yüzyılın Ets Hayyim kitaplarına dahil ritüel tarzı yüzyıllarca sürdürüldü. Hasidizm de geniş çapta Aşkenazların ritüelini benimsedi. Sefaradların daha geniş ve hoşgörülü hayat tarzına karşın; Aşkenazlar, Hıristyanların baskısı nedeniyle uygulamalarında daha katı olmuşlar ve Alahaya sıkı bir şekilde bağlanmışlardır. Aşkenazların Sefaradlarla temasları da olumlu olmuştur. Sefaradi Yosef Caronun Şulhan Aruh adlı Alaha uygulamaları ile ilgili eserine Moses Isserles, Aşkenazların geleneklerini ekleyerek aynı paralelde bir çalışma oluşturdu. Kabalanın sefaradi ustaları da Avrupada ün kazandılar
Alman Yahudileri, özel ayrıcalıklar tarafından cezbedildikleri Polonyaya sürekli olarak göç ettiler ve 16. ve 17. yüzyıllarda Polonya Rönesansının refah ve kültürünü paylaşarak; Büyük Polonya, Küçük Polonya, Poddolya ve Volinada geniş bir içsel yöretim yarattılar. Ayrıca Litvanyada da ayrı bir konsey vardı. Ancak Polonyadaki Yahudilerin bu altın çağı, Kazakların 1648de isyanıyla sona erdi. İsyanın önderi Bogdan Chmielnicki, Yahudiliği Ukraynada yok etmeyi amaçlıyordu. 100.000den fazla Yahudi katledildi ve 300den fazla yerleşim bölgesi yok edildi.
Bu kez Yahudiler tekrar batıya, Almanyaya yöneldiler. 17. Yüzyılın sonlarında ve 18. Yüzyılın başlarında ticari etkinliklerin sonucunda Alman Yahudileri çok zenginleşerek debdebeli bir yaşam sürmeye başladılar ve Yahudi düşmanlığını cezbettiler. Keza Aşkenazlar, 17. yüzyılda Amsterdamda altın çağını yaşadı. Bu dönemin sinagoglarındaki gravürler, zerafet ve ihtişamı yansıtır. Aşkenaz topluluğu 19. Yüzyılda gelişen yeni kültürlenmeye rağmen Yidişçe konuşmayı sürdürdü.
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik
Ansiklopedisi",
Cilt I, II, III
Yusuf Besalel